Å styre eller bli styrt…

Det er trist å innrømme, men mesteparten av livet vårt styres av vår underbevissthet. Hva betyr det? Jo, vår underbevissthet er den delen av hjernen som ikke styres av oss selv, men av alt vi har erfart, lært og blitt fortalt av andre mennesker helt siden vi ble født. Den delen av hjernen som er «oss selv» er den bevisste, tenkende, fornuftige delen av hjernen (prefrontal coretex).

Denne delen av hjernen som representerer selve JEG-et, er den delen som skal ivareta mine ønsker, mine behov, mine ambisjoner, min kreativitet og min positivitet. Den andre delen av hjernen, den underbevisste, tar seg av alt det andre. Hva vil det si? Jo, den styrer alt det som er programmert og innlært tidligere i livet. Den styrer våre vaner, vår atferd, våre følelser, alle innlærte ferdigheter (gå, sykle, kjøre bil, etc., etc.), og ikke minst vår stressrespons. Vi kan ikke selv bestemme over våre følelser og vårt stress. Stressresponsen er den metodene vår underbevissthet benytter for å bestemme over oss.

Da er det store spørsmålet,- hva eller hvem er det som styrer vår underbevissthet? Vår underbevissthet fungerer akkurat som harddisken i en datamaskin. Den tar opp alle våre opplevelser, erfaringer og innlæring fra vi blir født. Den er opptatt av å huske alle vonde opplevelser og erfaringer, i den hensikt å beskytte oss senere i livet. Den registrerer også metoder og erfaringer i forbindelse med å takle problemer og vanskeligheter.

Siden vår underbevissthet er mye raskere enn vår bevisste hjerne, er det den som kommer først på banen når vi er stresset og i vanskeligheter, og må finne raske løsninger. Siden vår underbevisste hjerne ikke er spesielt smart, slik som den bevisste hjerne, er den helt og holdent basert på at vi har fått de rette programmeringene fra tidligere. Dersom våre programmeringer og opplevelser fra vår barndom og oppvekst ikke er spesielt bra, vil dette i stor grad påvirke hvordan vi styrer og redigerer våre liv.

Men hva med den bevissthet, som er den fornuftige og smarte delen av hjernen? Problemet med denne delen av hjernen er at den for det første er langsom, for det andre er den veldig opptatt med å tenke på ting fra fortid, framtid, andre steder og situasjoner, etc. Den som alltid er til stedet her og nå, er den underbevisse hjerne. Den har som hovedoppgave å passe på oss uansett hva som skjer.

Nå er det slik at vi har mulighet til å overstyre den underbevisste hjernen med vår bevissthet, men det krever at vi er bevisst til stede i våre liv. Da kan vi ikke være opptatt av problemer som har skjedd, bekymringer for hva som kan skje eller drømme oss bort i behagelige fantasier. Mindfulness er et begrep som har kommet mer og mer fram i senere år, og det dreier seg rett og slett om å være til stede i sitt eget sinn. Det er her og nå vi lever! Det er her og nå som er vår virkelighet!

Tom E. Myrbråten, psykoterapeut og tankefeltterapeut MNLH

6 kommentarer
    1. Hei!
      Fint å lese at du også nevner Mindfulness, spesielt da du er utdannet innen psykisk helse.
      Jeg har skrevet om mine erfaringer med det, og det hjelper meg mye når negative automatiske tanker oppstår. 🙂
      Bra skrevet
      Mvh
      Lena

    2. Eg lurer på ka du tenker om at små barn i ettårs alderen bruker mesteparten av dagene i barnehage?
      Det har jo vært så mye i vinden om no om dagen, at barn og unge får stresslidelser og mange sliter psykisk.
      I følge mr Lipton, så er det jo de første 7 årene av et menneskes liv, som setter rammene for underbevisstheten vår. Og da har eg lest og hørt at det er viktig at små barn får uforbeholden kjærlighet. Og det vil jo ofte foreldre gi barna sine, men kan barnehage-ansatte gi det samme? For dem er jo barna bare en jobb? Ka tenker du?
      Sorry at eg stiller et vanskelig og stort spørsmål.

    3. Personlig Utvikling: Jeg synes det bare er interessant at du viser interesse for dette temaet. Det er noe jeg brenner for, og kommer gjerne med et svar om hva jeg mener om dette. Tenker å skrive det som et innlegg på bloggen, så bare følg med. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg