Vår underbevissthet og gjentakelseprinsippet

Avsnittet nedenfor var en kommentar jeg fikk på mitt forrige innlegg “Tre grunnpilarer”. Mens jeg satt og skrev et svar på dette, både hyggelige og interessante innlegget, så jeg mer og mer at det var i ferd med å bli et nytt blogginnlegg…

Kommentar fra Monica:

Jeg hadde hverken Internett eller TV til inntil nylig, og på en periode på to måneder. Fra sommeren og til nå har jeg sett filmen «innsiden ut» sikkert 2 ganger PR dag, bare for å ha noe i bakgrunn og for småen å se på. Jeg elsker den filmen, for når man analyserer hva det egentlige budskapet er så er det ganske likt med det du deler på bloggen, forklart på en veldig enkel måte! Og det har hjulpet mye her, nå føles det ut som om jeg er i harmoni med meg selv – for når de ekstremt vonde følelsene dukker opp vet jeg hvordan jeg skal håndtere dem. Jeg håper og tror det blir en vane, fordi når jeg håndterer dem på den måten føler jeg meg mye mer stabil og tar lettere avstand til dem = det gjør ikke like vondt. Idag hadde jeg et ordentlig sammenbrudd fordi jeg føler meg ikke elsket av familien, og den som utløste det skjelvet for to dager siden var den som måtte lytte. Timer etterpå er jeg i harmoni og glad igjen, istedenfor å ta turen innom depresjoner osv! Jeg ville egentlig si at jeg liker bloggen veldig godt, og jeg håper du aldri vil gi deg! Det er få som ser den filmen hver dag, analyserer den hver dag til det sitter og bruker kunnskapen til sin fordel, og da er det godt å vite at det finnes slike som deg der ute som gir god og godt forklart kunnskap til befolkningen ❤️

Mitt svar:

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding og interessant svar, Monica. Jeg kjenner ikke denne filmen fra før, men har tittet litt på den. Det er veldig interessant det du forteller, fordi du har (sannsynligvis uten å være klar over det) benyttet deg av det jeg her vil kalle “gjentagelsesprinsippet”. 

Våre følelser styres av underbevisstheten, mens vår fornuft holder til i den bevisste (kognitive/tenkende) delen av hjernen. Selv om vi ser en film, leser en bok eller hører et foredrag, så går ikke dette inn i vår underbevissthet. Det går kun inn i vår bevisste hjerne. For å skape endringer i vår underbevissthet, så er det noen andre metoder som fungerer. Foruten energipsykologi, hypnose, og et par ting til, så har vi gjentagelseprinsippet. Om vi tenker oss noen eksempler på ferdigheter som har festet seg i vår underbevissthet gjennom livet, som å gå, sykle, svømme, gå på ski, kjøre bil, m.m., så er det gjentagelsesprisippet som er benyttet. Når vi så endelig har lært det, så kan vi gjøre det uten å tenke. Ikke noe av dette hadde vi klart om vi bare hadde lest i en bok, sett en film eller hørt på en lærer. 

Både våre vaner, vår atferd og våre følelser styres av underbevisstheten, så da er det ikke smart å henvende seg til fornuften dersom vi skal oppnå varige endringer. Siden Monica så på denne filmen 2 ganger daglig i 2 mnd., så har budskapet i denne filmen trengt inn i hennes underbevissthet, og dermed klart å endre hennes tidligere innlærte måte å tenke på. Monica er altså et levende bevis på at det er mulig å skape slik endring, dersom man benytter de rette metodene. Dette blir jo enda mer tydelig når vi hører at 95% av vårt liv styres av underbevisstheten, mens bare 5% styres av vår bevissthet. 

Det er derfor vi benytter energipsykologi til å bearbeide og regulere vonde følelse, siden dette dreier seg om metoder som henvender seg direkte til underbevisstheten og følelsene. Selv benytter jeg både TFT og Faster-EFT til å regulere vonde minner og traumer, mens jeg i tillegg også benytter en spesiell metode for “reprogrammering”. Den siste av disse metodene benytter seg av “gjentagelsesprinsippet”, og går ut på nettopp det å endre negative tankemønstre.

Tom E. Myrbråten, traume,- og tankefeltterapeut MNLA

10 kommentarer
    1. Likte dette innlegget svært godt. Spesielt denne setningen festet seg:
      Både våre vaner, vår atferd og våre følelser styres av underbevisstheten, så da er det ikke smart å henvende seg til fornuften dersom vi skal oppnå varige endringer.
      Det er alltid logikken vi jobber med når vi tenker å endre på ting. Men som du her skriver, så er dette feil tilnærming. Og det virker faktisk logisk i mine tanker, at du må inn til underbevisstheten.
      Men mange mennesker aner ingenting om underbevisstheten. Og dersom du snakker om den til andre, høres det nesten ut som at man er syk og gal i hodet. Man skal liksom ikkje nevne underbevisstheten, det er ikkje politisk korrekt.
      Har du også samme opplevelser?

    2. Personlig Utvikling: Stemmer veldig bra mye av det du sier her. Dette med å forstå forskjellene mellom hva som styres ubevisst og hva som styres av det bevisste, er jo ganske ukjent for de aller fleste. Mye av dette har jo først kommet fram i forskningen i nyere tid, og det finnes fortsatt også fagfolk som heller ikke har klart å ta dette inn over seg. For meg er dette noe av det viktigste grunnlaget for å forstå både meg selv og andre. Det er først da man kan forstå seg på uforklarlig oppførsel og atferd. Ofte kan vi ta oss selv i å si eller gjøre noe som vi skulle ønske vi aldri hadde sagt eller gjort. Det er jo også forklaringen på alle de ufornuftige valgene vi gjør, og hvor vanskelig det er å endre dette selv om vi vet det er feil. Ta for eksempel spising, drikking, trening, shopping, etc. Hvorfor det er så vanskelig for mange å gå ned i vekt. Alt dette vet vi hva som er rett, men det er bare så vanskelig å styre ved hjelp av fornuften. Sterke følelser vil alltid seire over fornuften. Om ikke du har sett den, vil jeg anbefale deg min video “Våre to hjerner”. Den ligger på Youtube og på min Facebookside “Farmen Tankefeltterapi” under fanen “videoer” . Ha en fin dag!

    3. Ååe, tusen takk for et fantastisk fint innlegg! ❤️ Filmen er absolutt til å anbefale, men første gang jeg såg den syntes jeg egentlig den var litt kjedelig, hehe. Den er faktisk veldig gjennomført, og gir utrolig mye mening som alle kan sitte seg inn i! Det er en ting som har sittet seg fast av det du har skrevet, og det er dette med stress. Min nye vane er faktisk å ikke gjøre noe som helst med de vonde følelsene før det minst har gått 2 dager, fordi det er «feile» følelser som styrer handlingene. (Dårlige ideer, dårlige avgjørelser) Men med dette som skjedde igår så følte jeg at dette bygget seg egentlig bare opp, og då skjønte jeg at jeg må få ut de vonde følelsene som bygger. Det var vell egentlig første gang jeg var bevisst på at det var stress, og en ubalanse jeg måtte gjøre noe med før det ble for stort. Vanligvis pleier jeg jo å snakke med mine nærmeste om de tingene som plager meg, og han her er ikke en av de. Dessverre for han så måtte han rett og slett høre på, haha – stakkars mann. En annen ting jeg synes er viktig å nevne når det kommer til psykisk helse, er å spise, drikke og sove nok. Dette har jeg vært veldig dårlig til (spesielt mat, ikke fordi jeg har noe spiseforstyrrelse, bare glemmer å spise). Det er lettere å håndtere vonde følelser på full mage. Også til sist, hva mener du om abstrakte tanker? Jeg synes den var mest fasinerende, men har også en erfaring om at den er mest ødeleggende og!

    4. Eg skal sjekke ut videoen din. Kommer nok til å lese mer på denne bloggen i framtiden. Du har fått en ny leser.
      Forresten holder eg på med en artikkel som handler om problemstillingen: at så få vet ka underbevisstheten faktisk er. Og at de lar være å involvere den når de ønsker å forandre livet sitt. Men artikkelen kommer ikkje ut før natt til mandag. Den ønsker eg at du kan gi tilbakemelding på.

    5. Monica!: Igjen veldig hyggelig engasjement og kommentar. Når det gjelder abstrakt tenkning, så har jeg ikke noe forhold til dette. Det er nok mer noe som psykologer er opptatt av i forbindelse med sin kartlegging og diagnosesetting. Jeg fokuserer mest på bakenforliggende årsaker som vonde minner, følelser og traumer. 🙂

    6. No har eg postet den på bloggen min. Artikkelen ble ikkje helt som eg først hadde tenkt. Havnet litt utpå etter hvert. Skal bare forklare litt bedre, tenker man, og så plutselig så har den endret seg en del fra orginalen. Men sånn er det. Man blir av og til revet litt med. 🙂

    7. Personlig Utvikling: Flott innlegg, fint design! Har lest litt på de andre innleggene dine også. Ikke så helt ulikt tankegangen til oss som driver innenfor ergipsykologi. Driver du innenfor noen form for alternativbehandling?

    8. Nei. Eg driver egentlig ikkje med noe sånt. Eg har lest endel, men aldri tatt noe studier av noe slag.
      Eg har jobbet på et matvarelager i ganske mange år. Ifjor gikk eg ned i 60%, og trengte derfor noe annet å gjøre i resten av tiden. Så da laget eg meg et mål. Lese 50 selvutviklingsbøker, og høre 50 selvutviklings-lydbøker i løpet av 2017. Det er 2 bøker i uken. Så der har du meg. Veit ikkje ka framtiden bringer.

    9. Personlig Utvikling: TFT hadde vært tingen for deg. Les om det på nettet, og besøk gjerne muis.no (Mats Uldal International School of TFT). Rektor heter Ole Holmås, og han driver i Bergen. Lykke til med lesingen videre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg