Hvorfor slankekurer ikke virker…

Mange av oss kan gjerne si for eksempel «jeg elsker sjokolade» eller «jeg elsker god mat». Problemet er bare det at følelsen ikke er gjensidig. Sjokolade, godteri, god mat og drikke, elsker ikke oss tilbake. Faktisk så blir vi straffet tilbake dersom denne kjærligheten går for langt. Hva er det egentlig som gjør at vi fortsatt opprettholder dette «skjeve kjærlighetsforholdet»? Det kan være mange årsaker. En av de kan for eksempel være at vi fikk litt for lite kjærlighet da vi var små. Denne inderlig varme og gode følelsen av at noen virkelig var gled i oss. Det behøver ikke bety at ingen var det, men at de ikke klarte å vise det. Et lite barn, som ennå ikke har utviklet sin bevissthet og forståelse, vil ikke forstå bare ved å bli det fortalt, at «mor og far er glad i meg». Dette må oppleves i form av fysisk nærhet og gode følelser. Dersom foreldrene av forskjellige årsaker ikke klarte å formidle dette til barnet, men i stedet viser det ved å gi barnet en sjokolade, så vil underbevisstheten kunne forveksle den gode smaken fra sjokoladen med kjærlighet.

Et annet eksempel kan være at dersom barnet har slått seg eller er lei seg, i stedet for å bli trøstet med kos og klem, heller får noe godt å spise. Dette vil da også bli innarbeidet som en vane, og vi vil da benytte denne måten å trøste oss selv senere i livet. Dersom man kanskje i tillegg har opplevd større eller mindre følelsesmessige krenkelser, som fortsette å gjøre vondt oppover i voksen alder, kan dette ofte føre til at man trøstespiser. Dette vil da kunne nytt problem, nemlig overvekt. Andre vaner som også gjerne kan føre til vektproblemer, er det mange ofte opplevde som barn, nemlig at man alltid måtte spise opp all maten på tallerkenen. Om man var mett eller ikke var helt underordnet. Burde vi kanskje heller blitt opplært til at vi skulle slutte å spise mer når vi var mette?

Uansett hva det er som er den bakenforliggende årsaken til vektproblemer, så er den å finne i vår underbevissthet. Det er her våre følelser og vaner befinner seg. Når vi så bestemmer oss for å gå ned i vekt, så er dette en bevisst avgjørelse. Det betyr at vi hele tiden må overstyre våre innarbeidede vaner og følelser, ved hjelp av fornuften. Vi har nemlig ikke klart å endre hverken på følelsene eller vanene, som fortsatt ligger godt etablert i vår underbevissthet. For å klare å gjennomføre dette, så kreves en god porsjon med motivasjon. Veldig ofte skjer det at etter en stund forsvinner motivasjonen, og vi er tilbake i vårt gamle mønster.

Hva kan vi så gjøre med dette? Jo, som med alle andre ting hvor vi ønsker å få til en varig endring, så må vi henvende oss til underbevisstheten. Det er denne delen av hjernen som styrer våre vaner og følelser, og det er hit vi må henvende oss. Siden energipsykologi er en metode hvor vi henvender oss til underbevisstheten (følelsene) kan dette være vel verdt å forsøke dersom man ønsker å endre sine spisevaner.

Tom E. Myrbråten, reg. Tankefeltterapeut MNLH

5 kommentarer
    1. Jeg kjenner litt til denne teknikken. En tid tilbake fikk jeg kjennskap til Mats Uldal. Kjøpte bøker om dette han drev med. Ble meget imponert. Han døde jo beklagelig vis. Jeg takker han mange ganger for hans lære, som jeg praktiserer på meg selv. En tid tilbake fikk jeg panikk angst, etter at min datter døde. Jeg fikk ettertiden også ME. Jeg brukte teknikken med banking, og jeg fikk hjelp av den. Er så glad for at jeg ble penset inn på denne kunnskapen. Så ofte sender jeg gode tanker til Mats, ……Sliter med overspising, og vet egentlig ikke om noen gode tappe teknikker for det. Det rare er at overspisingen kun er i helgene ….. tror det kan skyldes min sterke disiplin. Er minst av 7 søsken, og det kan være at jeg vil være usynlig. …… Jeg er nemlig attpåklatt. Så noe er det. Men har alltid følt, at jeg har alle gode krefter med meg, og er ellers godt plantet. Vi er alle med i veven, og jeg er en av de heldige ……………..Men slik er det, at setter du meg i en matsal med masse mat, så er jeg som en som er alkoholiker som blir plassert på polet. En kamp, …..Kan du gi meg en god tappekombinasjon …Takk….Mvh.Elin .

    2. ELIN: Takk for fint innlegg Elin. Fint å høre at du har hatt så god nytte av tapping. Det er nok ikke tappekombinasjonen som er avgjørende her. Her gjelder det å finne tilbake til hvilke følelser det er som ligger bak og driver denne atferden. Om du klarer å finne disse, som sikkert ikke er lett på egenhånd, kan du bruke vanlig “traumeaigoritme” til å tappe på disse følelsene. Du må nok sannsynligvis tilbake til tidlig barndom, hvor det kan være mange forskjellige årsaker som har påvirket dine spisevaner/ følelser rundt mat. Det er her spørreteknikkene til Mats er veldig fine til å lokalisere slike følelser. Lykke til. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg