Angstskildring

Er du i en situasjon hvor du føler at det er noe som feiler deg, men du forstår ikke hva det er? Mange som opplever angst for første gang på et eller annet tidspunkt i livet, har ingen anelse om hva det er som skjer. Man tror ofte at det må være noe alvorlig galt, men etter å ha vært i kontakt med legen, får man høre at det ikke er noe galt. Siden angst er noe som styres av vår underbevissthet, er det mange som ikke forstår hvordan dette henger sammen.

Her er en skildring av hvordan et angstanfall oppleves og føles. Noen vil kanskje kjenne seg igjen?

«Tanken kommer først. Den slår ned som lyn fra klar himmel.. Plutselig er den der. Tanken. Jeg vet at når tanken først har dukket opp slipper den ikke taket igjen. Den setter seg fast i hodet og i kroppen. Den grusomme angst følelsen griper tak og overtar kontrollen over kropp og sjel. Angsten, er min verste fiende. Jeg vet at det er følelser og tanker som bare befinner seg inne i mitt hode. Med det hjelper ikke om jeg vet det.  Når anfallet kommer er fornuften “gone”. Når hjertet slår så fort og hardt at jeg er sikker på at jeg kommer til å få et hjerteattakk, når nakken blir til betong, kaldsvetten skaper skjelvinger i hele kroppen og tunnelsynet gjør at jeg er sikker på at jeg kommer til å dø, da er jeg ikke lenger mottagelig for fornuft. Da hjelper det ikke om jeg aldri så mye vet at dette egentlig bare er urasjonelle tanker og følelser som skapes i min egen psyke. At angsten rett og slett handler om frykter som ikke har rot i virkeligheten. Panikken tar overhånd.. Jeg vil flykte. Den følelsen kommer alltid når angsten tar over styringen. Jeg vil bare løpe og løpe. Jeg vet ikke hvor eller til hvem. Bare løpe. Angstanfallet når toppen. Kroppen rystes av skjelvinger og jeg blir nummen i armer og ben. Det svimler i hodet og jeg er overbevist om at jeg kommer til å besvime. Rett og slett “bli borte”. Mest sannsynlig dø.

Jeg overlever denne gangen også. Utrolig nok.  Etter at anfallet har roet seg ned kommer dager med håpløshet og nedstemthet for ikke å snakke om angst for angsten. Tunge og mørke dager. Men det går over igjen, for en stund. Så er det tilbake. Nye dager og uker med angst, vonde tanker og følelser.  En dag blir jeg kanskje frisk. Det er lov å håpe.»

Første skritt på vei for å få hjelp, er å snakke med noen som både forstår seg på angst, har god tid til å prate og møter problemet med forståelse. Det kan være vanskelig å få forståelse hos personer som ikke har opplevd angst selv. Ofte er det bakenforliggende minner og følelser som man ikke er i stand til å se på egenhånd, men som med litt hjelp kan gi en bedre innsikt og evne til å forstå sine egne reaksjoner. Kunnskap og forståelse er ofte et godt skritt på vei til å overvinne angst. I tillegg til at de vonde minnene og følelsene som underbevisstheten husker fra tidligere i livet, trenger å bearbeides og reguleres.

Tom E. Myrbråten, psykoterapeut og tankefeltterapeut MNLH

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg