Hvem er JEG egentlig?

Som den kjente forfatteren Dr. Deepak Chopra sier: «Livet er en hendelse i tid». Livet er i stadig forandring og utvikling, og den som opplever livet er JEG. Det samme gjelder våre tanker. Det er en stadig pågående prosess som preges av hendelser og opplevelser gjennom hele livet, samt forventninger og bekymringer over framtiden. Kroppen vår er også en hendelse i tid. Den utvikler seg og forandrer seg hele tiden fra vugge til grav. Den som opplever alle disse hendelsene er JEG.

JEG er ikke mitt liv, JEG er ikke min kropp og JEG er heller ikke mine tanker. Hvem er så JEG? JEG er den som opplever alt dette, nemlig min bevissthet. Når jeg sier at livet, kroppen og tankene er hendelser i tid, mener jeg at det er aktiviteter eller prosesser i stadig endring. Hva som skjedde for et år siden, en måned siden, en uke siden, i går, noen sekunder siden, er ikke lenger virkelighet. Vi kan ikke lenger oppleve noe av dette på virkelig. Kroppen min er heller ikke den samme som den var og mest sannsynlig har jeg ikke lenger de samme tankene som jeg tenkte for en stund tilbake.

Det eneste som vi kan si er virkelighet, er det som skjer her og nå akkurat i dette øyeblikk. Det er her og nå JEG lever, og JEG er fortsatt den samme som jeg var tidligere selv om livet, kroppen og tankene ikke lenger er de samme som de var. Nå er det slik at våre tanker, som holder til i den bevisste delen av hjernen, er i stand til å reise både i fortid og framtid. Vi kan også gjennom tankene reise til helt andre steder. Da kan vi også føle at vi gjenopplever vonde hendelser fra tidligere i livet, og vi kan bekymre oss over hva som kan skje oss i framtiden.

Nå viser det seg at de aller fleste av oss som sliter med psyken eller følelsemessige problemer, sjelden har problemer akkurat her og nå. Om vi tenker etter, så er det stort sett ting som har skjedd eller vi frykter skal skje, som skaper våre problemer. Da kan det ofte føles at problemet er her og nå, fordi vår stressrespons tror på det vi tenker, og utløser stress og vonde følelser i kroppen. Stressresponsen kan også utløses direkte fra våre sanser, dersom det er opplevelser som minner om og trigger tidligere vonde hendelser.

Dersom vi ser på disse problemene som hendelser i tid, og at JEG er den som opplever disse hendelsene. Er det da mulig å ta kontroll gjennom å heve seg til et nivå som ligger høyere? Er det mulig å kople bort livet, kroppen og tankene for et kortere eller lengre øyeblikk? Til et nivå hvor JEG bare er? Ja faktisk så er dette fullt mulig. Alle som har forsøkt meditasjon og lykkes, har opplevd at man ikke merker hverken sine omgivelser, kroppen eller tankene. Det er da vi opplever at vi bare er, og på dette nivået er det ikke noe bekymringer eller problemer. På dette nivået har vi kontakt med vårt ekte selv, og vi føler roen i kroppen. Gjennom daglig gjentagelser, vil denne roen etter hvert etablere seg som vane i vårt liv, og vi føler oss hele. (Healing betyr å bli hel).

Tom E. Myrbråten, psykoterapeut og tankefeltterapeut MNLH

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg