Mer om angst

Angst er en lidelse som rammer veldig mange på et eller annet tidspunkt i livet. Det kan sikkert være mange forskjellige årsaker som ligger til grunn for at man utvikler angst. Med bakgrunn og kunnskap innenfor traumefeltet, jobber jeg ut fra teorien om at det skyldes opplevelser i tidlig barndom. Det behøver ikke nødvendigvis handle om dramatiske opplevelser eller dårlig omsorg. Siden så mange av oss opplever dette, tror jeg hovedårsaken ligger i vår kulturelle måte å oppdra barn på. Hva jeg legger i dette, beskriver jeg i min forrige artikkel på bloggen.

Dersom man opplever en barndom preget av utrygghet, mangel på anerkjennelse og dårlig selvfølelse, vil vår selvoppholdelsedrift etter hvert finne måter og kompensere for dette. En måte å kompensere for lav selvfølelse er å prestere bra på forskjellige arenaer. Det kan være innenfor sport, arbeidslivet, politikk, på senen, musikk, kunst, etc.

Så lenge man har medgang og lykkes, vil dette undertrykke den lave selvfølelsen. Om man derimot skulle oppleve på et tidspunkt at medgangen stopper opp eller snur, kan dette føre til at man går rett i kjelleren. I slike tilfeller føler man at det ytre skalet av selvfølelse sprekker, og den indre usikkerheten kommer igjen til overflaten. Da kan veien være kort til både depresjon og angst.

Tom E. Myrbråten, psykoterapaut og tankefeltterapaut MNLH,   Besøk gjerne “Farmen Tankefeltterapi” på Facebook

 

5 kommentarer

Siste innlegg