Traumebehandling

Hva er egentlig traumebehandling? Sagt på en enkel måte er traumebehandling å skru av alarmen som stadig utløses i vår hjerne (amygdala). Denne alarmen utløses hver gang vår underbevissthet, som ikke har noe tidsperspektiv, oppfatter noen signaler fra omgivelsene som får den til å tro at «nå skjer det igjen». Hva det er som skjer igjen, kommer an på hva det er vedkommende har opplevd av vonde hendelser som hjernen ikke har hatt kapasitet til å behandle. Når dette skjer opplever som regel vedkommende en såkalt frys reaksjon eller dissosiasjon. Stadig flere fagfolk hevder at traumer i en eller annen form, er årsaken til alle psykiske problemer.

Når disse følelsesmessige opplevelsene er så sterke at hjernen ikke klarer å behandle de, så lagres de som det vi kan kalle ubehandlede traumer. Vedkommende vil da ofte oppleve det som kalles for PTSD, som betyr gjenopplevelse av den stressende hendelsen. Slike erfaringer fører gjerne til at stressresponsen blir hyperaktiv, og trigges (utløses) av lukter, lyder, stemmer, synsinntrykk, som minner om den faktiske hendelsen. Dette er reaksjoner som går i hele vårt nervesystem, og aktiverer både psykiske og fysiske reaksjoner.

Når det så kommer til behandling av slike problemer, må både hjernen og kroppen involveres. Vedkommende som skal behandles, må føle seg trygg og komfortabel med sin terapeut.  Det er ikke mulig å behandle traumer med bare ord og samtaler. Når et traume reaktiveres, vil alltid vedkommende kjenne vonde følelser på steder i kroppen. Enten i form av smerter og stramming i brystet, halsen, i magen, nakken, bena, etc.

Tapping (TFT) er en av flere metoder som egner seg, og som kombinerer både tanke og følelser i kroppen. Det finnes også mange andre metoder, men felles for disse er stort sett at de henvender seg både til det psykiske og til det fysiske. Den som skal behandles for traumer, må være forberedt på og villig til å reaktivere de vonde følelsene. Dette kan være slitsomt mens det står på, men føles som en lettelse når det er over. Målet med slik behandling er å oppnå at man kan kjenne på de vonde følelsene og minnene uten at amygdala utløser stressalarmen.

Tom E. Myrbråten, traume,- og tankefeltterapeut MNLH

11 kommentarer
    1. Opplevde to store traumer i livet mitt som har satt spor, og som jeg sliter litt med i voksen alder. Jeg har ikke fått noe behandling, men ser for meg at det er for sent å prøve ut noe nå. Nå er jeg også midt oppi en prosess hvor jeg har flyttet til et nytt sted og alt er nytt. Sliter litt med å tilpasse meg, kanskje du har noen råd på det siste innlegget mitt angående det?
      Ha en fin kveld!

    2. Liv Tina Iliese: Aldri for sent å få hjelp til å få det bedre. Det er du som bestemmer over ditt liv. Det er garantert traumene som gjør at alle andre ting også blir vanskelig. Det finnes ingen snarvei eller “quick fix” råd. Det du skriver om, forteller meg at du har følelsesmessige problemer som du ikke takler. Det er ikke livet ditt som er problemet, men hva du føler om livet ditt, som er problemet. Med andre ord, problemet ligger i dine følelser, og styrer deg via underbevisste instrukser. Følelsene styres igjen av hva du tidligere har opplevd. Flyttingen og endringene i livssituasjonen kan ha aktivert gamle vonde følelser om ensomhet og separasjon, som kanskje skriver seg helt tilbake til din barndom…? 🙂

    3. Fantastisk blogg Tom 🙂 !
      Har jobbet innen akut psykiatri i alle år og elsker teamet du skriver om her.
      Følger bloggen din og håper du kan følge min tilbake 🙂
      Postboks11

    4. Jeg ble overrasket over måten du klarte å tolke teksten min på. Jeg merker jo selv når jeg skriver om vonde ting, at selv om jeg skriver om noe som er vondt her og nå, så merker jeg at følelsene rundt det kanskje kommer fra et annet sted – til lenger bak i tid. Hvis det gir mening. Som du selv sier så er det ikke livet mitt som er problemet, men hva jeg føler om livet mitt. Takk, for at du ga meg litt klarhet bare der 🙂 Det hjalp litt på humøret. Jeg har kikket på hjemmesiden din. Kanskje jeg en dag tør å søke hjelp.

    5. Liv Tina Iliese: Bare hyggelig Liv Tina. Helt riktig at følelsene skriver seg fra tidligere. Det som skjer i dag er bare utløsende faktorer (triggere) for hva vi opplevde i barndommen. Har en god forklaring om dette på mine videoer “Vår emosjonelle livslinje” og “Programmeringsfasen” som ligger på YouTube, og på min Facebookside “Farmen Tankefeltterapi”

    6. postboks11: Hei igjen. Har lest litt på bloggen din, og hadde lyst til å skrive en kommentar. Fant ikke noe kommentarfelt… Jeg tror nok det er din bakgrunn og barndom som er årsaken til problemene og smertene dine (det er det alltid). Jeg skrev en artikkel for en stund tilbake som heter “Om du ikke klarer å si nei, sier kroppen din det for deg”. Du trenger nok å jobbe med ditt indre stress for å klare å komme i balanse. Ta deg en liten velfortjent pause, før du brenner deg helt ut. Typisk at slike ting begynner å komme i 40 års alderen. Been there. 🙂

    7. Hei Tom 🙂
      Stemmer nok det du sier.Har faktisk merket de siste mnd,gikk inn i 40 årene for 2 år siden, at noe skjer med meg.Ingen anelse hva men plutselig setter jeg mer pris på familie og vil gjerne få bort alt av minner og “venner” som jeg hadde da jeg var yngre siden disse minner meg on en periode i livet som jeg ikke er noe stolt over.
      Har akkurat flyttet til ett helt nytt sted med frua og merker at jeg umiddelbart vil bygge relasjoner med naboer og alt som er av fremmede her opp slik at de blir kjent med den “nye meg”.
      Ikke den jeg var før
      40 års krisa Tom;) ?

    8. terapeut24/7: Vet ikke om det er noe som heter 40-års krise, men jeg har hatt mange både damer og menn på klinikken, som har merket at det er et slags vendepunkt i livet. Mange føler seg utbrent i denne alderen. Det er liksom en tid hvor ting begynner å flate ut i livet, og man begynner å kjenne på gamle følelser som man har klart å fortrenge i mange år. Jeg tror kanskje det har noe med forventning og håp, som gir motivasjon i tiden fram til 40-45. Her begynner vi kanskje å miste litt av denne drivkraften, og de vonde følelsene får mer tak i oss…?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg