Angst og utrygghet blant barn og ungdom.

Barn og ungdom i dag opplever stadig mer og mer angst. Angst handler ikke om noe annet enn manglende følelse av trygghet. Det som gir barnet følelsen av trygghet, er tilknytning til sine omsorgpersoner.  Utrygghet og angst i barndommen, handler derfor ofte om separasjon og atskillelse fra sine omsorgspersoner. Det er ikke meningen fra naturens side at foreldre og barn skal separeres slik det er i dag. Den naturlige responsen for både mennesker og dyr, er at straks mor og barn blir adskilt så går alarmen.

Slik utrygghet blir da en del av barnets utvikling og programmering, og vil følge med inn i viksenlivet. Dersom vi forsøker å løse dette med å snakke fornuft med barna, er det i så fall fordi vi mener at de tenker feil og ikke har forstått. Det betyr da i neste omgang at vi gir barna skylden for at de føler utrygghet. Dette er i alle fall ikke barna og de unges ansvar.

Denne utryggheten vil lett kunne føre til utagerende og dårlig atferd. Dette skyldes igjen at de har problemer med å kontrollere sitt stress. De klarer heller ikke å sette ord på hva det er som plager de, og spiller i stedet ut stresset (utagerer). Alt dette er helt normale reaksjoner, og beviser at vår stressrespons fungerer. Feilen ligger ikke hos barnet, men hos de som tror at dette er barnets feil, og at det er barnet som må korrigeres.

Tidligere var det mer vanlig å korrigere slik atferd med straffereaksjoner, mens i dag bruker man medisiner. I dag har forskningen kommet mye lengre i å forstå denne sammenhengen om hva det er som forårsaker slike atferdsforstyrrelser. Dessverre er det sterke krefter i samfunnet vårt som fortsatt motarbeider denne kunnskapen. Årsaken til dette handler i stor grad om økonomi og samfunnsstruktur. Spørsmålet er hvor langt vi må gå før samfunnet innser at vi er på vei i gal retning.

Tom E. Myrbråten, traume,- og tankefeltterapeut MNLH

8 kommentarer
    1. birgitteostby: Ikke mulig å få en god beskrivelse av et slikt tema i et så kort innlegg, men dersom man slår sammen alle de innleggene jeg har skrevet om angst m. m, vil man få et godt innblikk. Har du fått noe behandling og hjelp med angsten din? Mange har fått god hjelp med energipsykologi, og i mange tilfeller blir den helt borte. Jeg har også fjernet min egen angst.

    2. det kom kanskje litt fort her det jeg skrev om innlegget, men uansett synes jeg det var greit forklart det som stod. Jeg har dessverre ikke fått / søkt noen hjelp her ytterligere med angsten, og jeg fikk diagnosen først i høst så det har liksom blitt tilbud om lavterskel, da samtaler med lærer fordi jeg sliter med muntlige presentasjon er ol. Det hadde vært lurt av meg å søke hjelp, men siden det har vært en del så har fokus på annet i høst også i studiene og det har gått ganske ok. i forhold til det jeg sliter med..

    3. birgitteostby: Slik du beskriver deg selv, Birgitte, så er jo angsten rett og slett et bevis på at noe fungerer som det skal. Dette er en helt normal reaksjon på opplevelser og følelser du har med deg fra barndommen. Dersom du skal komme deg ut av denne “onde sirkelen” trenger du hjelp til å bearbeide de følelsene du sliter med fra barndommen. Disse huskes av din underbevissthet, som nå “trekker i nødbremsen” og løser ut stressresponsen. Det er med andre ord ikke deg det er noe galt med. 🙂

    4. Ja, det har jeg fått høre av flere også den psykologen jeg gikk til for en liten periode i høst:) jeg hadde lærevansker og var veldig stille som barn også, og ble noe mobba også gjennom de årene..
      Tar også et innføringemne i psykologi nå,og tar en bachelor i spesialpedagogikk, men dessverre må jeg ta siste året på nytt fra høsten pga. ikke godkjent praksis der ol. bla feildiagnostisert av veileder og det er ikke noe normalt og bruke matematikkvansker som grunn heller. etc. Konklusjonen er per i dag at denne praksis saken handler om diskriminering og saken er gjenopptatt fra min side da jeg dessverre ikke opplever å bli tatt på alvor.

    5. I do trust all of the concepts you’ve presented to
      your post. They’re very convincing and will certainly
      work. Still, the posts are too quick for novices. May just you please lengthen them a bit from next time?
      Thanks for the post.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg