Dysleksi – lesevansker

Gutt leser en stor bok

 

Enten man kaller det dysleksi eller lesevansker, så handler det i bunn og grunn om at man ikke leser fort nok. Nå kan det være flere årsaker til at man ikke leser så fort, men det er i hvert fall helt sikkert at det ikke er noe galt med personen. Mange har jo lett for å tenke slik at dersom man har fått en diagnose, så er det bare å akseptere at det er slik det er. Man kan fort tro at det ikke er mulig å gjøre noe med dette, og at det er “noe man bare må leve med”. Dette er ikke riktig! 

Faktisk så er det flere ting man kan gjøre noe med for å bedre lesehastigheten. Det første man må sjekke ut er om det finnes forstyrrende faktorer som påvirker konsentrasjonsevnen og dermed også lesehastigheten. Man må også vurdere forholdene rundt selve innlæringen, og hvilke teknikker som er benyttet. Det er nemlig ingen selvfølge at en teknikk passer alle. Faktum er at vi har forskjellig utgangspunkt for læring og oppfattelse, avhengig av om vi er visuelle, auditive eler kinestetiske

Som regel ligger årsaken til lav lesehastighet enten på det følelsesmessige plan, på det rent tekniske plan eller begge. Uansett så er det fult mulig å rette på flere av  disse faktorene dersom man kjenner de rette metodene. Man må både kjenne til metoder for å kartlegge og regulere stress og uro på det følelsesmessige plan, samtidig som man må kjenne teknikker for å trene opp lesehastigheten. Erling Skagseth er en person som har jobbet med slike problemer i mange år. Han holder jevnlig kurser og foredrag for dyslektikere, og har også skrevet bok om temaet lærevansker.  Under et seminar han holdt for en gruppe TFT-terapeuter i helgen, opplevde vi personer som fra før leste ganske normalt, økte sin lesehastighet med 2-300%.

Det har jo vært kjent i mange år at energipsykologi (TFT/EFT) er en bra måte å bekjempe lese og skrivevansker, gjennom avspenning og stressmestring. Dersom det gjelder mindre barn, er det også viktig å inkludere foreldrene. Ofte er det slik slik at foreldrene føler dette som et stort problem, og trenger hjelp og veiledning til hvordan de skal forholde seg til barnets vansker. Foreldrene bør derfor inkluderes tett i opplegget med å hjelpe sine barn med å øke lesehastigheten.

Tom E. Myrbråten, traume,- og tankefeltterapeut

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg