Tre grunnpilarer til god helse

I dag oversvømmes sosiale medier av tilbud til alle som ønsker å få et bedre og mer vellykket liv. For å prøve å oppsummere litt, så handler det slik jeg ser det, om tre hovedområder. Det handler om et nogenlunde sunt og riktig kosthold, en passe porsjon fysisk aktivitet og mosjon, og til slutt å være i psykisk balanse. Det siste er ikke det minst viktige, og det er dette området som jeg kommer til å konsentrere meg om. 

Hva vil det si å være i psykisk balanse, og hvorfor er dette så viktig for helsen?

Det jeg først og fremst tenker på med psykisk balanse, og som er relevant for folk flest i dag, er å ha balanse i forhold til stress. Stress er jo ment å skulle være en del av vår forsvarsmekanisme, men kan fort snu seg til å bli vår fiende. Stress er stort sett bra i små porsjoner og i korte perioder. Dersom stresset derimot blir værende i kroppen over lengre tid, er det skadelig for oss, og kan på sikt føre til sykdommer. Når vi blir stresset, er det som det går en alarm i kroppen. Alle cellene inntar da “forsvarsposisjon”, og målet er å få vår kropp i “sikkerhet”. Dette er opprinnelig en meget primitiv funksjon, som kanskje var mer beregnet på den tiden vi levde som naturmennesker. Det som skjer under stress, er at kroppen omdisponerer energien fra de daglige funksjonene til forsvarsfunksjoner. Mye av blodet forlater indre organer og strømmer til muskler i armer og ben. En del av kroppens daglige oppgaver settes da på vent, for så å gjenopptas straks kroppen er i trygghet. Det sier seg da selv at dersom denne situasjonen blir vedvarende, er det noen av kroppens funksjoner som blir forsømt. To viktige funksjoner som dette går ut over, er fordøyelse og immunforsvar. Siden begge disse kroppsfunksjonene er viktig for å opprettholde god helse, er det derfor helt essensielt at vi tar dette med stress på alvor.

Stress i dagens samfunn 

Slik vi lever i dag, trenger vi heldigvis ikke å bekymre oss om farlige ville dyr og krigerske nabostammer. Dessverre så betyr ikke dette at vi er mindre stresset av den grunn. Det som utgjør en stor stressfaktor i vår kultur i dag, er prestasjonspress. Gjennom hele vår oppvekst og voksenliv, blir vi målt på bakgrunn av våre prestasjoner. Helt fra vi er små får vi mest ros for våre prestasjoner. Dette fortsetter videre gjennom skole og yrkesliv. Vi får da en følelse av at vi ikke er noe verdt for den vi er, men for det vi gjør. Det blir derfor veldig viktig å bevise, både ovenfor oss selv og andre, at vi klarer å prestere noe bra. Mange av oss lever på bakgrunn av dette, med en form for frykt for ikke å prestere bra nok. Det gjelder både i jobbsammenheng, privat og sosialt. Dette kan da føre til en konstant frykt som vi går med i vårt indre, og som oppfattes av vår underbevissthet. Siden vår underbevissthet ikke er spesielt smart, så vil denne utløse kroppens stressrespons, som igjen får våre celler til å gå i forsvarsposisjon. Stresset er jo da et direkte resultat av vår kultur og vår livsstil, og vil derfor opptre mer eller mindre konstant i kroppen. Her vil det selvfølgelig være store individuelle forskjeller, både på bakgrunn av mennesketype, oppvekst, type jobb, livsmiljø, etc. 

Stressrelaterte sykdommer og epigenetikk

Vi har i mange år hørt om stressrelaterte sykdommer, eller også kalt psykosomatiske sykdommer og lidelser. I dag begynner forskerene å komme mer og mer fram til at det er stress som ligger bak de aller fleste sykdommer. Gjennom nyere tids genforskning, har man kommet fram til noe som kalles epigenetikk. Epi betyr over, og det vil si at det er noe som styrer over genene. Før trodde vi det var genene som styrte det meste, men det viser seg at et gen både kan skrus på og av. Det som styrer dette, er miljøet som våre celler befinner seg i inne i kroppen. Da er vi igjen tilbake til følelser og stress. Dersom vi er plaget med negative følelser og stress, produserer kroppen stresshormoner. Om vi derimot er i balanse når det gjelder stress og følelser, produseres det snille og positive hormoner. Min påstand: En kropp som er i balanse når det gjelder stress, får sunn og god mat og jevnlig mosjon, er bygd for å stort sett holde seg frisk.

Hvordan regulere stress?

Både mosjon og kost har de fleste litt peiling  på, men når det gjelder å regulere følelser og stress kan det kanskje skorte litt. Det finnes flere metoder og bøker om stressmestring, men de fleste handler om fornuft og bevisste tanker. Det er mye vi kan klare å oppnå ved hjelp av vår fornuft, men det er lett å falle tilbake til “gamle vaner” etter en stund. Nå kan det jo være mange årsaker til stress, og noen kan være klare og tydelige som for eksempel stress på skole og jobb, men også her kan det være følelser som er de bakenforliggende årsakene.  Stress som er basert på følelser og minner, er vi ikke alltid bevisst hva som er  årsaken. Siden våre følelser og vår stressrespons styres av underbevisstheten, er det hit vi må henvende oss for å finne ut av og for å få kontroll over slik type stress. Energipsykologi er metoder som henvender seg til underbevisstheten, og ved hjelp av egne spørreteknikker, kan vi ofte avdekke årsaker som ligger langt tilbake i tid. Det kan være vonde minner eller traumer helt tilbake til barndommen. Når disse minnene kommer til overflaten, vil ofte stress eller vonde følelser utløses. Da bruker vi våre banketeknikker for å regulere stresset og følelsene ned igjen til normalt nivå. Når disse minnene så er regulert, vil de ikke lenger la seg trigge like lett, og man føler seg roligere innvendig.

Tom E. Myrbråten, traume,- og tankefeltterapeut MNLH

 

12 kommentarer
    1. om underbevisstheten slanger seg rundt i baner som et virus og attakerer nærmest enhver celle; forplanter seg og bytter ut det friske som om skulle være en stress-svulst i ends indre – da følge denne oppskriften? Myriade av ulike måter å løse indre nevroseknuter ser det ut som å være – handler det om å se sitt eget indre språk i verden utenfra en selv?
      Tanken fikk etter å ha lest dette samt mitt eget indre bibliotek er at vi søker utenfor oss selv som et speil som kan forklare og finne vårt eget virysprogram som fikser programvaren i oss.
      Om TFT ikke da er ens eget speil; vil det allikevell kunne gi resultater – det meningssøkende aspektet i oss selv; kansjke ens egen stahet er i veien for at å prøve feks TFT.
      Hmm…eller har viruset forplantet seg nok til å ikke søke hjelp; humm humm…kun uttrykk o tanker assisosiativt påbygg av ditt innlegg egentlig.
      Takker for at dine innlegg åpner for egen refleksjon; på godt og vondt.
      Den enosjobelle livslinje foredraget ditt feks fikk jeg en stress respons av forresten – for meg ser jeg da på at du traff et reelt punkt o dermed er ganske så riktig 🙂
      Ha en fin dag

    2. S: ,Heiigjen. og takk for at du engasjerer deg. Hyggelig å høre nettopp dette du sier om at mine innlegg iverksetter egne refleksjoner. Håper også de kan hjelpe til å finne noen svar. Ja, det er mange som kjenner seg igjen i den videoen du nevner, “Vår emosjonelle livslinje”.

      Du har også helt rett i det du sier om terskelen for å søke hjelp. Den er forholdsvis høy for veldig mange. Det å få det bedre følelsesmessig, kan ikke måles i penger…

      Da dukker straks min neste klient opp, så vi snakkes. 🙂

    3. S: Bare et lite apropos til det med terskel for å søke hjelp… pr. i dag har jeg to klienter fra Kristiansand og en fra Mandal som går hos meg i Hof, Vestfold, så noen har skjønt det.. 😉

    4. Jeg bruker en fin teknikk nå som går ut på “ord medisin’det vil si ingen kjemisk lobotomerings piller innabords div humør stabilisatorer..jeg omprogramere desdestruktive tankegang,det funker 99%av tiden men nå for litt siden smalt det skikkelig med et hjerteinnfarkt,på toppen av alt så måtte jo hjerte konke ut i det jeg holdt på å kava meg igjenom et mareritt. .når jeg er innom min behandler griper jeg ofte tak i en settning for så jobbe videre med det hjemme på egen hånd.
      Det er hjemmelekse hver dag hver kveld innhenter jeg nøkkel ord eller verktøy!
      Er ikke så himmla viktig å pøser ut med alle traumene(har gjort det liksom og for meg er veien videre å gripe fatt i “ord medisin”bruke det som en mal videre for å stagnere de destruktive hinder løypene jeg ofts møter,det som hører ofte til med traumer/tortur..

    5. Anonym: Høres ut som du har opplevd traumer som gjør at du sliter og plages med i dag. Fint at du har funnet en teknikk som kan hjelpe deg å regulere symptomene. Det som antagelig hadde hatt en mer varig effekt, ville vært å regulere selve traumet/ene, slik at de hadde mistet mest mulig av sin kraft.

    6. Til Anon: Ord medesin? – forøvrig jeg er ikke lenger skeptisk til humørstabilisatorer forøvrig. Det har sin plass per dags dato.

    7. Målet mitt og et ønske er å holde foredrag på sikt,å formidle ut fra egne erfaringer kan bli en fin måte å regulere egne traumer på.

    8. Kjære,S…
      “Ord medisin”er en teknikk hvor en selv tar grep med å omprogramere destruktive tankegang.
      Det handler om å bli ferdig med traumene.
      jeg brukte minst 10 år av livet mitt med å kjempe mot abstinenser fra ulike kjemisk lobotomerings piller(humørstabilisatorer)jeg er skeptiker,de har ingen plass per dags dato!

    9. Jeg hadde hverken Internett eller TV til inntil nylig, og på en periode på to måneder. Fra sommeren og til nå har jeg sett filmen «innsiden ut» sikkert 2 ganger PR dag, bare for å ha noe i bakgrunn og for småen å se på. Jeg elsker den filmen, for når man analyserer hva det egentlige budskapet er så er det ganske likt med det du deler på bloggen, forklart på en veldig enkel måte! Og det har hjulpet mye her, nå føles det ut som om jeg er i harmoni med meg selv – for når de ekstremt vonde følelsene dukker opp vet jeg hvordan jeg skal håndtere dem. Jeg håper og tror det blir en vane, fordi når jeg håndterer dem på den måten føler jeg meg mye mer stabil og tar lettere avstand til dem = det gjør ikke like vondt. Idag hadde jeg et ordentlig sammenbrudd fordi jeg føler meg ikke elsket av familien, og den som utløste det skjelvet for to dager siden var den som måtte lytte. Timer etterpå er jeg i harmoni og glad igjen, istedenfor å ta turen innom depresjoner osv! Jeg ville egentlig si at jeg liker bloggen veldig godt, og jeg håper du aldri vil gi deg! Det er få som ser den filmen hver dag, analyserer den hver dag til det sitter og bruker kunnskapen til sin fordel, og da er det godt å vite at det finnes slike som deg der ute som gir god og godt forklart kunnskap til befolkningen ❤️

    10. Monica!: Var i ferd med å skrive et svar til deg Monica, men det ble i stedet et nytt innlegg på bloggen. Tusen takk for både hyggelig tilbakemeldig og inspirasjon. Tom på Farmen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg