Følelser og problemer.

Veldig mange problemer i livet er vanskelige, og for noen helt uoverkommelige.  Ikke på grunn av problemets egenart, men på grunn av hva vi føler om problemet.  Når vi så ser at noen mennesker lykkes bedre enn andre, så skyldes det ikke at de har færre problemer. Årsaken er at de takler problemene bedre, fordi det ikke utløses så mye følelser.  Og hva er det som styrer våre følelser? Ikke vår fornuft, men vår PROGRAMMERING. Det er vår underbevisste programmering fra tidligere i livet, som ligger bak og styrer det meste i livet vårt. Det er ikke noe feil på hverken intelligens eller fornuft.

 Et enkelt eksempel på hvordan våre følelser reagerer forskjellig: En person hører stadig naboen øver på sin fiolin. Naboen er flink til å spille, men denne personen hater fiolinmusikk. Han føler da at dette er et kjempeproblem.  Personen som bor på motsatt side av naboen, elsker slik musikk, og åpner gjerne vinduet når naboen øver.

Slik er det ofte med både store og små problemer i livet, nemlig at det er vonde følelser som skaper eller forsterker de.  Vi pleier også å si at bak alle vonde følelser, er det et minne. Dersom vi med god hjelp av en terapeut, klarer å finne de vonde minnene som trigger våre følelser, er det faktisk mulig å regulere disse følelsene med energipsykologi og tapping.  Dersom følelsene blir regulert, vil vi ikke få de samme utslagene av følelser, og mange av problemene blir borte. Dette er måten vi bruker energipsykologi til å endre vårt liv.  Dersom DU sliter med slike problemer, finn en terapeut i nærheten, og ta kontakt.

Tom E. Myrbråten

 

3 kommentarer
    1. Jeg startet å snakke med en gutt på fb i februar som bodde tre timer unna meg. Det var i forbindelse med en status som dukket opp på min fb feed som jeg syntes var bra skrevet om fraværsgrensen, angst og det å ville klare seg selv uten å gå til behandling. Jeg sliter selv med dette og følte for å skrive til han, så vi fikk litt kontakt da. Vi hadde planlagt og skulle møtes, siden jeg skulle flytte dit han bor, men det ble ikke noe av at vi møtte hverandre. Nå som jeg bor her klarer jeg ikke og la vær å tenke på han. Vi går på samme vgs, samme trinn, men ikke samme klasse og møter aldri på han i friminuttene. Problemet er at jeg har skrevet to-tre meldinger som han bare har sett på fb for lenge siden, så vil ikke spamme mer egentlig, men trenger virkelig å snakke med han. Han er den eneste jeg kjenner til litt på skolen(er helt ny her på plassen) og kjenner til hva jeg sliter med, er lei av å snakke med lærere og voksne hele tiden… så hva burde jeg gjøre? Eller skrive til han? Vi har ikke møttes før, men sett hverandre en gang på skolen, så føler det blir litt rart også :/

    2. Anonym: Hyggelig å høre fra deg, men det er kanskje ikke helt denne måten vi TFT terapeuter jobber. Vi begir oss ikke ut på å gi folk råd og veiledning i slike spørsmål. Det vi jobber med, er å hjelpe folk til å regulere vonde minner, følelser og stress. Vi tenker at det ofte er vanskelige følelser som står i veien for at fornuften klarer å løse problemer som dukker opp i livet. Dersom de vonde følelsene og stresset blir regulert, slipper fornuften til, og man finner som regel en løsning på problemet. Derimot så nevner du noe om angst, og det er jo et typisk eksempel på et vanskelig og vondt følelsesmessig problem, som mange har fått god hjelp med hos en TFT terapeut. Beklager at jeg ikke kunne gi deg noe godt råd her. Hadde kanskje kunnet svare deg litt bedre dersom du hadde vært klient hos meg, og jeg hadde kjent til deg og din situasjon. Lykke til videre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg