Den viktige “programmeringsfasen” fra 0-6 år

Hvorfor oppvekstfasen fra 0-6 år er den viktigste i livet?  For å forstå dette bedre, må vi først se på hvordan vår hjerne utvikler seg fra vi blir født.  Den underbevisste delen, er utviklet noen måneder før vi blir født. Den fungerer som en opptaks,- og avspillings-mekanisme.  Den fanger opp alt vi føler, ser, hører og opplever. På bakgrunn av disse inntrykkene, dannes etter hvert vårt atferdsmønster og vår personlighet.  Denne delen av hjernen er ikke smart, men den er utrolig rask. Den bevisste delen av hjernen begynner først å utvikle seg rundt 6 års alder, og er den delen av hjernen som er smart, og representerer vår fornuft.  I denne tidlige fasen, har vi et enormt behov for å lære. Måten vi lærer på i denne perioden, er at vi “logger oss på”  våre omsorgspersoner, og suger til oss alt vi kan fra disse. Siden vi ennå ikke vet hvem vi selv er, så ser vi på den måten vi blir behandlet på og oppmerksomheten vi får fra de rundt oss, for å finne ut dette.  Vi vurderer også vår egen trygghet på bakgrunn av personene rundt oss.

Dette med trygghet er vesentlig for en god utvikling. Dersom vi føler oss generelt utrygge, vil vår hjerne være mer innstilt på overlevelse, framfor vekst. Det som er et viktig poeng i denne fasen, er at siden vi ikke har utviklet evnen til å tenke bevisst, oppfattes alt det vi lærer i denne perioden som den hele og fulle sannhet. Et annet poeng er at selv om barnet har lært seg å snakke og forstå språk, har de ikke den helt store evnen til å tolke det vi sier. De lærer derfor vel så mye av det de opplever og erfarer, enn hva vi sier og forklarer. Lengre utredninger som “dersom du gjør slik, så kommer sikkert den og den til å …..” når sjelden helt fram.  Dersom barn blir kjeftet på lærer de ikke god oppførsel, men de lærer at de er mindre verdt og at det er greit å kjefte. Når vi voksne snakker til barn, så har vi lett for å appellere til fornuften, men det hjelper lite når fornuften ennå ikke er utviklet hos barnet.

For at barn skal føle seg trygge og betydningsfulle, er de avhengig av å ha voksne rundt seg som er sensitive nok til å se og oppfatte hvordan barnet har det med tanke på følelser. Siden evnen til å regulere egne følelser ikke er en medfødt egenskap, er dette noe som må læres fra omgivelsene. Måten vi blir behandlet av menneskene rundt oss, er slik vi lærer å behandle andre senere. Barn har også et sterkt behov for å bli anerkjent, både for den de er og for hva de føler.  Det er nå barnet lærer om hvorvidt det er lov å kjenne på og å vise følelser eller ikke.  Det er også noe som heter at “en følelse som ikke blir anerkjent, går ikke over”. Her er det helt uvesentlig om vi som voksne anser dette som alvorlig eller ikke. Det er det barnet føler som er viktig!  Med andre ord så er det slik, at dersom barnet har en følelsesmessig vond og sterk opplevelse, som ikke blir regulert av en voksen, så kan denne følelsen risikere å følge barnet for bestandig. Det er dette som i verste fall kan føre til det vi kaller barndomstraumer, og som igjen kan føre til psykiske problemer senere i livet.

Nå har det seg slik at vår underbevissthet ikke har noe tidsperspektiv, den er ikke smart, og den vet ikke forskjell på fantasi og virkelighet.  Denne kunnskapen benytter så vi innen energipsykologi, til å regulere vonde følelser og minner i ettertid.  Dersom de vonde følelsene ikke ble regulert som barn, kan vi rett og slett ta de fram igjen i voksen alder, og gjøre denne “reguleringsjobben” som i sin tid ikke ble gjort.  Ved å gå inn i de vonde følelsene mentalt, tror vår underbevissthet at dette skjer på virkelig her og nå. Den utløser vår stressrespons (kamp/flukt/frys).  Når vi så regulerer denne følelsen fra sterk til svak (eller helt borte) ved hjelp av våre banketeknikker,  tar vi på en måte kraften/energien ut av følelsen. Når så denne følelsen går tilbake til lager, er det i en meget redusert utgave, og den vil ikke være på langt nær like plagsom for ettertiden.

Modellen nedenfor viser utviklingen av vår hjerne, målt i antall svingninger pr. sek. ved hjelp av EEG. Jeg har også en video som forklarer denne modellen på min Facebookside “Farmen Tankefeltterapi”, under videoer i menyen.

 

Tom E. Myrbråten, traume,- og tankefeltterapeut MNLH

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg